Op naar Myanmar! - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van RichardvanEs - WaarBenJij.nu Op naar Myanmar! - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van RichardvanEs - WaarBenJij.nu

Op naar Myanmar!

18 April 2014 | Myanmar, Rangoon

Het heeft even geduurd maar hier is weer een verslag. En ja ik weet dat die lang is. Maar ik heb ik zo veel mee gemaakt

Na een nacht in de nacht trein vanaf de grens met Laos naar Bangkok toe gereisd (wat verassend comfortabel was) aangekomen in Bangkok. Een taxi gedeeld naar koh san road met een Britse jongen die ook die zelfde reis deed vanaf luang prabang naar Bangkok. Even een hostel gezocht met een eigen kamer voor ons 3en. En voor de rest even uitgerust en wat gepland voor Myanmar.
Geprobeerd voor 12 uur bij de ambassade van Myanmar te zijn maar dat is ons op 2 min na niet gelukt. Dan maar een extra nacht in Bangkok.
De volgende dag vroeg naar de ambassade. Onze visa geregeld voor Myanmar die we de volgende dag konden ophalen.
Die namiddag Bruce even opgezocht. De Canadees waarmee ik 2 weken samen heb gereisd in Vietnam. En Joost een Nederlandse jongen die met ons mee was op de tour in halong bay. Toen Callum die bruut gevraagd of hij met ons mee wou eten. Wat hem wel gezellig leek. Moesten allen even wachten op een vriend van hem. Met die hele groep uit eten gegaan langs de straat. Terug bij het hostel even een biertje gedaan en daar een Amerikaanse ontmoet die gezellig bij ons kwam zitten. Tegen 11 uur maar koh san road opgezocht met de hele groep. Uiteraard een "Bucket" gedronken.
De 2 zweedse meiden links van ons gevraagd of ze gezellig bij ons kwamen zitten. De Duitse meiden naast ons uitgenodigd om bij ons te zitten en met een hele grootte groep die avond naar andere kroegjes gegaan en uit gegaan in een club. Was echt een top avond!

Die middag afscheid genomen van iedereen en weer een tuktuk geregeld naar de ambassade.
Jaja daar hebben we hem dan. Het visum voor Myanmar!
Vanaf daar meteen door naar het vliegveld. Daar de tassen ingecheckt en even rustig wat gegeten en afgewacht tot onze vlucht naar Yangon vertrok. In het vliegtuig aangekomen een Nederlands meid ontmoet Anne die toevallig Bij ons zat. Een lekker kort vluchtje gehad van 45 min en toen waren we al in Yangon, Myanmar.
Maar besloten naar het zelfde hostel te gaan als Anne wat ons een hele gekke taxi rit bezorgde want niemand scheen het hostel te kennen. Maar uiteindelijk daar toch aangekomen. Daar echt behandeld worden alsof we in een luxe hotel zaten. Onze backpacks werden gedragen. Deuren werden voor ons open gedaan enz.
De volgende dag maar even Yangon verkennen. Maar richting de Shwedagon Pagoda gegaan.
Een Pagoda die echt overal bovenuit steekt. Je kan hem door de hele stad zien zo hoog.
Naar boven gelopen en wauw! Wat een prachtige en vooral grote Pagoda. Tot een uurtje of 1 met z'n 3en daar rond gelopen. Wat monniken ontmoet. Waarmee je uiteraard over voetbal praat als je zegt dat je Nederlands bent. Maar wat vooral verassend is is dat ze naar ons toe komen om een praatje te maken. Normaal is dat juist anders om. En dat ze graag foto's met ons willen maken.
Even een plekje opgezocht om te lunchen wat hier weer spot goedkoop is en lekker. Daarna even een lokaal park in gegaan dat er heel mooi uit ziet even uitgerust. En toen maar weer verder gelopen. Een vrouw tegen gekomen die ons vroeg of wij een foto van haar konden maken met de duiven die ze aan het voeren was. En daarna wou ze uiteraard ook nog met ons op de foto. En ze bleef maar vriendelijk doen. Dat ze met ons samen de vissen en vogels wou voeren. Dus wij waren wel wat achterdochtig en vroegen ons af wat ze ons wou verkopen want meestal als iemand in azie zo aardig is willen ze je geld hebben. Dus hebben wij maar vriendelijk gedag gezegd en zijn we terug naar ons hostel gegaan. Later die dag maar even avondeten zoeken dus wij met z'n 3en de deur uit gelopen. Blijkbaar te laat, hier eten ze namelijk vrij vroeg. Toen die vrouw weer tegen gekomen. En die wou ons wel even naar een straat restaurantje brengen. Wij dan maar achter haar aan gelopen en ja hoor. In een of ander straatje konden we op kleine krukjes zitten en regelde zij in het burmees dat we wat te eten kregen. Hartstikke lekker eten want echt helemaal niks kosten. Hele maaltijd voor $0.60 per persoon. En uiteraard wou ze wel weer even met ons op de foto. Nog steeds een beetje achterdochtig verwachtte wij dat ze ons aan het eind wat wou verkopen of geld wou vragen. Maar na de maaltijd zij ze gewoon gedag. Vertelde ons nog even waar we op moesten letten en weg was ze. Iets wat we echt totaal niet hadden verwacht. Heel mooi dat mensen ook gewoon echt in je geïnteresseerd zijn en gewoon gemeend vriendelijk zijn.

De dag er na eerst onze luxe bus naar Mandalay geregeld. En dan maar weer een dagje de stad door. Op de kaart een meer gezien met een park. Op daar naar toe dan maar. De kortste route genomen wat wat achterafstraatjes betekende. Daar weer eens aangesproken door locals die weer met ons op de foto wouden.
Even verder door dat straatje een klein naai atelier gezien met 30 vrouwen die kleren aan het maken waren. Daar geprobeerd te vragen of ze misschien me Nederlandse vlag op me rugtas kunnen maken. Eerst uiteraard niet begrepen worden. Maar na een paar keer uitleggen begrepen ze wat ik wou. Me hele rugtas werd natuurlijk helemaal leeg getrokken. En toe het lastige klusje om die vlag er op te krijgen. Ondertussen waren wij echt een attractie geworden daar. Iedereen die naar ons keek en over ons aan het praten was. Ik had nog een zak met snoepjes. Dus ging maar even de hele zaak rond hoor. En dat waardeerde ze wel. Uiteindelijk me tas klaar. Vlaggetje zat er mooi op dus alles weer in de rugtas doen. Netjes bedanken en dan vragen hoe veel het kostte. Meteen te horen gekregen dat ik niks moest betalen. Maar goed. Ze hebben best wel moeite moeten doen dus ik toch maar proberen te betalen. Maar dat was met geen mogelijkheid te doen. Dus uiteindelijk maar een zak met snoep achtergelaten voor iedereen wat ze echt te gek vonden bedankt en gedag gezegd en maat weer verder gegaan op weg naar dat meer. Bij dat meer een rondje gelopen. Genoten van het "prachtige zingen" van de dronken taxi chauffeurs daar en daarna naar een uitkijk toren gegaan waar we een mooi uitzicht hadden over de stad. Die avond in een luxe bus naar Mandalay vertrokken. De bus was zelfs zo luxe dat iedereen een eigen tv schermpje had voor films en Tom en Jerry. In Mandalay aangekomen eerst maar even een hotel opgezocht. En wat rustig aan gedaan. En aan het einde van de dag een fiets taxi geregeld naar Mandalay Hill. Lekker 1100 stappen omhoog gegaan. Maar het uitzicht was het zeker waard. Onderweg omhoog aangesproken door een monnik die me wat vertelde over Mandalay Hill en die heel geïnteresseerd in ons was over hoe wij leven in Nederland.

De volgende dag fietsen gehuurd en Mandalay op de fiets bekeken. Eerst een hele ronde gedaan om Mandalay palace omdat er maar een van de 4 ingangen open is voor buitenlanders. Mandalay palace binnen gefiets met duidelijke instructies van de militair dat we alleen op de hoofd weg en rond het paleis mochten komen. De rest is restricted area want dat is een militaire basis. The palace bekeken en een rondje gelopen op het terrein waar ook een uitkijktoren was. Daar maar naar boven geklommen en een mooi uitzicht gehad over de stad. En toen de avond weer afgesloten in een restaurantje langs de straat.
De dag daar op ons ticket naar Bagan geregeld en weer fietsen gehuurd om nu wat tempels te zien in Mandalay. En die avond vertrokken met een bus naar Bagan wat wel een goede bus rit was. Alleen wel jammer dat we weer op een onmogelijk tijdstip aan kwamen in Bagan. 03:00. Vanaf daar met 4 Duitsers die ook in de bus zaten maar rond gelopen een een Guest house gevonden. De dag er op maar rustig aan gedaan en de hele dag niks gedaan. De volgende ochtend weer vroeg op om de zonsopkomst te zien vanaf een Pagoda. Dus samen met die 4 Duitsers een busje geregeld die ons daar naar toe zou brengen. Vanaf daar echt een prachtige zonsopkomst gehad op een Pagoda die we helemaal voor ons zelf hadden dus dag was wel perfect. Later die dag maar e-bike's geregeld. En helemaal naar old bagan en New bagan gereden en over de zand paden verlaten pagoda's bezocht en beklommen om een mooi uitzicht te hebben over bagan. Die avond maar besloten dat er nog een nachtje langer blijven in bagan. Maar dan wel in wat meer luxe. Zeker nu het 44 graden was. En de gevoelstemperatuur 48 was het toch wel lekker dat wel een kamer konden regelen die wel airco had. En dat hotel had zelfs een zwembad. Wat er eigenlijk helemaal voor ons zelf hadden want het is hier nu het laag seizoen dus het hotel was na genoeg leeg.
De dag er op eerst verplaatst naar ons hotel en lekker even een dagje niks gedaan op een beetje zwemmen bij het hotel na dan. De dag er op maar weer fietsen gehuurd en rond gefietst wat achteraf een slecht idee was. We hadden zand paden waar we over fietsen en we waren zo slim om midden op de dag dat te gaan doen. Dus na een uurtje fietsen langen we uitgeteld met een fles water in ons hand bij de ingang van een wacht toren bij te komen. Ons rondje toe wel af gemaakt en maar weer meteen terug naar het zwembad om af te koelen. Daar een Nederland stel tegen gekomen waar we me aan de praat raakte. En de rest van de dag lekker rustig aan gedaan.
De dag er op maar besloten nog een nacht te blijven. En de volgende dag maar weer e-bike's geregeld was toch wel wat prettiger dan die gewone fietsen. Weer een ronde gedaan. Tempels beklommen bekeken en aan het eind van de dag een prachtige zonsondergang gehad. En de dag er na weer maar een extra dag geboekt. En toen gewoon relaxed aan gedaan bij het zwembad net als de dag er na omdat we wisten dat we daarna naar kalaw gingen.
In de avond een bus richting kalaw geregeld en daar aangekomen de gids geregeld voor de volgende dag. En een klein rondje gedaan door het dorpje.
Die ochtend om 8 uur al klaar staan om te vertrekken voor een 3 daagse tracking van kalaw naar inle lake. Toevallig zat er een Nederlands stel in het guest house waar we zaten waar mee we samen die tracking gingen doen.
De eerste dag tracking vanaf kalaw begonnen en steeds verder weg gegaan van het stadje. Een lunch gehad op een prachtige uitzicht punt en toen weer verder naar onze eind bestemming voor die nacht. Een home stay bij locale mensen wat echt prachtig was. Qua luxe wel inleveren natuurlijk. Me bed was een deken op een bamboe vloer. En de wc was een hok wat in de tuin stond. Maar dat maakte niet uit. De familie was zo gastvrij en vriendelijk. Was echt een hele mooie ervaring.
Dag 2. Weer vroeg op om te vertrekken voor naar onze 2e bestemming een soort hostel in een plaatste 23 km verder op. Onderweg echt prachtige natuur gezien. Over paden tussen de velden gelopen en langs te trein rails gelopen en een prachtig uitzicht gehad over het gebied.
De 3e en laatste dag weer door prachtige natuur gelopen met als eind bestemming het zuiden van inle lake daar aangekomen een boot genomen over het prachtige inle lake wat echt een hele ervaring was. En aangekomen in het stadje bij inle lake. Daar afscheid genomen van onze gezellige gids en van Jochem en Anna waar mee we de track samen deden en een hele gezellige 3 sagen hebben gehad en verder gegaan naar ons guest house.
Daar uiteindelijk 2 nacht gebleven en niet veel meer gedaan dan een massage halen en binnen gebleven vanwege het slechte weer wat wel goed uit kwam. Konden we bij komen van de tracking tocht. Daarna naar Nay pyi daw de hoofdstad gereisd. Daar aangekomen er achter gekomen dat de goedkope guest houses geen licentie hebben om buitenlanders te laten overnachten dus moesten we naar een duur en luxe hotel. Daar om 04:00 aangekomen. Meteen gaan slapen en de volgende dag vroeg op om de stad te zien. Nergens was er een kaart te krijgen. Nergens was er iets voor toeristen of een toeristen informatie punt. Dus maar rond gelopen met de gps. Uiteindelijk er achter gekomen dat we in een buitenwijk van de stad zaten. Niet echt bijzonder dus maar weer terug naar het hotel. Onderweg terug kwam er iemand uit een bus stappen en zei dat ze voor een promotie ons gratis naar een winkelcentrum konden brengen. Ach. Waarom ook niet we hadden toch niks anders te doen. Daar in een gloed nieuw maar half leeg winkelcentrum gekomen. Even wat eten gekocht en toen wouden we weer terug. Wat dus niet ging. Want de bus ging pas over 1,5 uur terug. Wat commotie gemaakt daar en de eigenaar gesproken die heel erg geïnteresseerd was in ons. Hele tijd mee staan praten. Hij vond het backpacken van ons te gek en bood ons aan om even een ronde te doen door de stad! Dat bleek achteraf echt perfect te zijn. We hebben het parlements gebouw gezien wat echt immens groot is. En daar voor ligt een snelweg. 20 banen breed! Met helemaal niemand daar op! Heel bizar om dat te zien. De stad zelf is ook helemaal nieuw. Maar ook daar is bijna niemand op straat te zien. Naar een Pagoda gegaan die een exacte kopie is van de Swedagon Pagoda in Yangon. En de witte olifanten van de regerings leider gezien. Daarna netjes bij ons hotel afgezet. Onwijs vriendelijk van hem. Zo hadden we toch mooi even alles gezien wat we wouden zien in de hoofdstad.
De volgende dag weer een bus rit naar Yangon gehad. Daar een nacht gebleven en de volgende dag naar Ngwe Saung beach gegaan. Daar 2 dagen in een bungalow aan het strand gezeten. Prachtig strand. Heerlijk rustig. Midden op de dag is er vrijwel niemand op het strand te vinden. En na 2 dagen maar een andere slaap plek gezocht omdat het waterfestival dan begon dus alle prijzen dubbel of zelfs 4x het dubbele werden. Uiteindelijk de goedkoopste slaap plek gevonden. Op een Yacht Club! Hartstikke luxe. Echt het meet luxe zwembad wat ik heb gezien. Enigste nadeel. Wij sliepen op een camping van de Yacht Club in een tent. Dat was wel wat minder. Bloed heet daar in natuurlijk. En dat voor $45 per nacht. Maar we konden wel gebruik maken van het zwembad. Dus we hebben daar heerlijk 3 dagen aan het zwembad en strand gelegen. Mooi bij gekomen aan het strand.
Onderweg naar Yangon in de bus echt overal mensen zien feesten. Wat een mooi feest het water festival waarmee ze het begin van het regen seizoen vieren door met water te gooien. Droog aankomen op je bestemming was dus vrijwel onmogelijk. In Yangon aangekomen echt een groot feest gezien op straat. Overal werd er met water gegooid. Grote podiums van waarvan water in het publiek werd gespoten. En ondertussen er ook nog een concert aan de gang was.
De volgende dag weer gewapend met een waterdicht tasje en een waterdichte camera de straat op gegaan. Binnen no time drijf nat zijn en gezellig mee doen met het feest. Door een groepje locals uitgenodigd om mee te gaan achter op hun Pick-up. Echt te gek. De hele stad door geweest bij de grootste feesten en polia geweest en echt een tegekke dag gehad. En na een hele dag feesten jammer genoeg wel s'avonds ziek in bed liggen omdat we te veel van het vieze water maar binnen hebben gekregen. Maar buiten dat om een mooie feest dag gehad. De dag er na even bij gekomen en niet veel buiten geweest. Is burmees nieuw jaar maar dat viert iedereen blijkbaar bij familie dus geen gekkigheid met water meer. En nu over een paar uur me vlucht naar Bangkok pakken. Dag Myanmar. Wat een prachtig land met een prachtige natuur maar wat vooral opvalt. Het meest vriendelijk volk dat ik heb ontmoet op mijn reis!

• 18 April 2014 - 14:53

Marco:

Zoooooooo je maakt nog wat mee buurman.
    Volgens mij heb je het wel naar je zin daar.
    Groeten,Marco

• 19 April 2014 - 15:33

Geert En Ingrid:

Hoi Richard hier een berichtje van ons.
    Hebben elkaar ontmoet in Bagan ( bij het zwembad in het hotel).
    Het is leuk om te lezen wat jullie daarna nog hebben meegemaakt.
    Wij hebben daarna ook nog veel mooie dagen en dingen meegemaakt.
    Wij zijn nu net terug vanuit Thailand waar we ook het waterfeest hebben meegemaakt en we weer aan het werk moeten.
    Genieten jullie er nog maar van en vooral heel veel plezier.

Groetjes Geert en Ingrid

• 20 April 2014 - 11:24

Ton En Greet:

He Richard,

Wat een verhaal joh. Leuk om weer iets van je te lezen en wat heb je veel meegemaakt! We zijn natuurlijk hartstikke nieuwsgierig naar de foto's. Nog een klrinr maand en dan ben je alweer terug, Wat is dat snel gegaan. Vandaag is het eerste paasdag, dus we zien en spreken je vader, Stefan en Niels bij tante Ria. Geniet van deze heerlijke tijd en tot het volgende verslag.

Ton en Greet