Laos! - Reisverslag uit Vientiane, Laos van RichardvanEs - WaarBenJij.nu Laos! - Reisverslag uit Vientiane, Laos van RichardvanEs - WaarBenJij.nu

Laos!

17 Maart 2014 | Laos, Vientiane

Volgende land Laos!
Nogal gebroken aangekomen in Vientiane na een reis van in totaal 27 uur een nare verassing toen ik me backpack uit het ruim kreeg. Al de backpacks waren zeik en zeik net geworden tijdens te rit. Lekker begin. Toen met een tuktuk naar het centrum gegaan hostel uitgezocht al onze kleding laten wassen en eerst eens even bij komen. Die avond samen met Dorine en 2 andere backpackers uit eten gegaan en een drankje gedaan langs de rivier. Een heel groot verschil dat je meteen merkt met noord Vietnam is de temperatuur daar was het tegen de 20 graden als je geluk had. Hier is het overdag's 38. Dus dat is wel even wennen. De volgende dag nog steeds rustig aan gedaan. Even een rondje gelopen door de stad waar niet echt heel veel te zien is en terug in me hostel toevallig 2 Nederlanders tegen gekomen die ik in Phnom Penh ook al had gesproken. Met een hele groep die avond uit eten gegaan en door die jongens een beetje gek gemaakt om een motorloop te doen bij Thakhek.
De volgende dag dan maar besloten de bus naar thakhek te nemen wat weer een oncomfortabele rit was. Daar aangekomen in de tuktuk een Nederlands stel tegen gekomen die in het zelfde hostel bleven. Een gezellig avondje met ze gehad en besloten met z'n 4en de loop te gaan doen.
De volgende dag de scooters geregeld. Even snel uitgelegd gekregen hoe te moeten schakelen en weg waren we. 4 dagen lang op de brommer om een kleine 400 Km te gaan doen.
De eerste dag 100 km gereden. Een paar grotten bezocht en in een rivier gezwommen om even af te koelen en uiteindelijk tegen 5 uur aangekomen bij de eerste stop, een rustig dorpje waar we een hutje hadden met een mooi uitzicht over de natuur daar. Even bij gekomen wat gegeten en daarna maar gaan slapen.
De volgende dag weer bij tijds vertrokken en de hele dag op onverharde wegen gereden. Mooi uitzicht gehad vanaf die route. Leuk in kleine dorpjes terecht gekomen. En de hele tijd naar kinderen terug zwaaien die je langs de kant van de weg ziet. Aangekomen in het volgende stadje wat gegeten in het enigste restaurant met een Engels menu. Wat een vergissing was. Want een paar uur later was ik ziek van het eten. Rot nacht gehad maar de volgende dag moesten we toch gewoon verder.
Weer bijtijds vertrokken mooie route slingerend door de bergen gedaan. Wat af en toe wel een klein beetje eng is met die gekke buschauffeurs hier die je als een gek in gaan halen. Maar dat ook weer overleeft.
Tussendoor nog even gestopt bij een wanterval die volgens de ticket verkoper maar 25 min lopen was want uiteindelijk neer kwam op meer dan een uur door de bossen klimmen. En daarna in een dorpje bij de konglor cave geslapen in een mooi luxe kamertje.
Die ochtend de konglor cave bezocht met een klein bootje. Wat toch best wel spannend was. Want het was donker in die tunnel die 7km lang is maar wel heel mooi en een mooie ervaring rijker. Daarna meteen weer onderweg want we hadden +/- 170 km te rijden die dag. Wat een lange dag was uiteindelijk aangekomen in thakhek. Daar even kunnen uitrusten. Afscheid genomen van Rémy en mariska waar mee we samen de motorloop hadden gedaan. En dan maar de local nacht bus genomen naar Pakse wat ook weer een aparte ervaring was.

Daar aangekomen even moeten wachten en toen de overvolle tuktuk (35 man in een tuktuk) naar de Four Thousand Islands genomen daar een paar dagen tot rust gekomen. Even rond gefietst op het eiland en een prachtige waterval bezocht.
Daarna weer een lange rit gedaan vanaf de Four Thousand Islands naar Vang Vieng
Eindelijk aangekomen in Vang Vieng even relaxed bij gekomen in ons hostel.
De volgende dag dan eindelijk tubing doen! Lekker in een band de rivier af gaan en bij barretjes er uit springen. Heel relaxed als je na gaat dat het daar 38 graden is. En het beviel ons zo goed dat we het de volgende dag weer deden. Wat we een hele aparte dag was. Van de +/- 60 tubes op het water waren er gewoon 30 Nederlanders! Wat een heel raar idee is. Midden in Laos met alleen maar Nederlanders feest vieren.
De dag er na maar rustig aan gedaan. Lekker dagje niks doen. Alleen even onze trip naar luang prabang geregeld

Die ochtend de mini van ingestapt naar luang prabang. Met een chauffeur die dacht van hij in een race auto reed dus dat was weer lekker eng over die berg weggetjes. Maar gelukkig heel en leven aangekomen in luang prabang. Super relaxed sfeertje daar wat wat weg heeft van hoi An in Vietnam. Alles even wat rustiger aan. Daar een prima hostel gevonden en die avond even over de night market gelopen en een tempel op een berg bezocht. De dag er na door de stad heel gelopen en alle interessante dingen gezien die daar zijn en aan het einde van de dag naar een zwembad gegaan om even lekker af te koelen. En onze tickets naar Bangkok geregeld. Die avond naar een bowling baan gegaan wat echt veel gezelliger was dan dat ik had verwacht. Alleen maar backpackers die gaan bowlen/feesten.
Dus de volgende ochtend maar even uitgeslapen. Daarna naar de waterval gegaan wat echt prachtig was hoe mooi. Daar de berg op geklauterd om uiteindelijk boven aan de berg de waterval de kunnen oversteken met een spectaculair uitzicht. Echt de mooiste waterval die ik tot nu toe heb gezien. En daarna terug met de tuktuk en wachten op onze rit naar Bangkok. Wat voor mij weer een rot nacht was in een nacht bus naar Vientiane. Nu hier nu nog 2 uur wachten en dan gaat de rit weer verder de grens over en dan met de trein naar Bangkok.